Final Ödevi _ MADDE ISI ALIŞVERİŞİ


ETKİNLİK BAŞLIĞI
                Maddde Isı  Alışverişi
ETKİNLİK TANIMI
Bu etkinlikte madde ısı alışveriş sürecinin nasıl ilerlediğinin anlaşılabilmesini sağlayan süreçleri inceleyeceğiz. Bu süreçlerde öğrenciler maddelerin ısı seviyesini ölçerken hem nitel hem de nicel yöntemleri kullanarak düzen duygusu, konstransyon, koordinasyon ve bağımsızlık duygusu gibi birçok bilişsel, duygusal ve psikomotor süreçleri deneyimleyecek.
MATERYALLER
Termometre
İki adet cam bardak
Renklendirici
Sıcak su elde edebilmek için ısıtıcı
Film kağıdı formatında plastik kart
YAŞ
Etkinliğin uygunabileceği yaş aralığı belirlenir.
4-5 +
TAHMİNİ SÜRE
                1 saat
SUNUM
Etkinlik sürecinde izlenecek adımlar esnek olarak belirlenir. Bu katı bir planlama süreci olmamalıdır.
·         Çocuğu sunuma davet edin. Sıcak ve soğuk suyun farklarını ölçebileceği materyali sorun.
·         Çocuğa, “Termometre sıcaklığın kaç derece olduğunu kontrol etmek için kullanılabilir.” denir. Ve çocukla birlikte termometre üzerinde yazan değer okunur.
·         Çocuğa, ısı değişimini gözlemleyebilmemiz için sıcak suyun içerisine renklendici eklemesi söylenir.  Çocuğun karıştırma işlemini tamamlaması beklenir.
·         Çocuğa ”Şimdi iki bardak arasındaki birleşmeyi gözlemlemeni istiyorum.” denir.
·         Film kağıdı soğuk suyun üzerine kapatılır ve ters çevrilir. Daha sonra bardakların üst kısmı birleşecek şekilde sıcak suyun üzerine soğuk su konulur.
·         Bu süreçte su dökülebilir. Ama bir miktar su kaybı deneyinize engel olmayacaktır.
·         Film kağıdı çekilmeden önce çocuğa “gözlem için hazır olması ve sıcak suyun mu soğuk suya karışacağını yoksa soğuk suyun mu sıcak suya karışacağına dikkat etmeleri” söylenir.
·         Ve aradan film şeridi çekilerek karışım gözlemlenir ve çocuklara ısıları tekrar kontrol ettirilir.
·         Çocuk, bilim defterine veya kağıda önceki ve sonraki  ısı derecelerini ve madde ısı alışverişlerinde ısısını verenin sıcak su olduğunu  kaydedebilir. Dökülen suları temizlemek için sünger kullanın. Bardakları yerlerine yerleştirin.

KELİME DAĞARCIĞI
Termometre, Isı, Sıcaklık,
İLGİ NOKTALARI
                Renkli ve sıcak suyun soğuk suyun içine karışması
HATA KONTROLÜ
             Termometreden okunan derecelerin doğruluğu ve kayıt sırasında aynı değerlerin yazılıyor oluşu.
FARKLI GÖZLEMLER ve UZANTILAR
Farklı renklerle ve farklı maddelerle ısı alışveriş süreci tekrar gözlemlenebilir.
Çocuklarının soğuk olan bir nesneyi ellerinde ısıtmaları veya sıcak olan bir nesneyle ellerini ısıtmaları olabilir(Tehlikeli seviyelerde olmamasına dikkat edilmelidir).
ÖĞRENCİLERLE SORGULAMA VE DİYALOG İÇİN OLANAKLAR
                Çok sıcak bir şeyin ısısını düşürmek için ne yaparız?
                Çok soğuk bir şeyin ısısını yükseltmek için ne yaparız?
Sizce ısısını diğer maddeye geçiren hangisi olacak?
Arkadaşınızın eli soğuk olduğunda ve siz el ele tutuştuğunuzda ellerinizin ısısı nasıl olacaktır?
Siz mi onun elini ısıtmış olursunuz o mu sizin elinizi soğutmuş olur?
                Bir şeyi ısıtmak mı yoksa soğutmak mı daha uzun sürer?

DOKÜMANTASYON / BİLİM İÇİN FİKİRLER DEFTERİ
Çocukların deney defterlerine akıllarında kalanı resmetmeleri istenir.



SÜREÇLERİN TESPİTİ
Genel Süreçler:
Matematikleştirme sürecinde kaç damla renklendici konulduğunu sayar  sıvı ısısını birbiriyle karşılaştırır, hangi bardağa daha az hangi bardağa daha çok sıvı konulduğunu gözlemler. Yükselen su arasında ısı bağlantısı kurar,aradaki filmi çekmeden öngörüde(tahminde) bulunur  hipotez oluşturur, deney sonucunda bir takım öğrenmeler sonucunda çıkarımlarda bulunur.
Matematik Süreçleri: Çocuklar kaç tane bardak kullandıklarını sayarlar.Her çocuğa bir bardak gelecek şekilde çocukların bardakları masalarına almaları istenebilir. Çocuklar ayrıca kaç damla renklendirici kullandıklarını da sayarlar. Deney sonunda bardağın içerisinde renkli suyun nereye kadar yükseldiğini gözlem yoluyla ölçerek işaretleme yaparlar. Kendi bardakları ve arkadaşlarının bardaklarında ki suyun ne kadar yükseldiğini karşılaştırma yaparlar. Neden farklılıklar olduğu üzerine konuşurlar.
Fen ve Teknoloji Süreçleri:
 Çocuklar etkinliğe ilgi ve merak gösterir, soru sorar ve sorulara cevap vererek etkileşim içinde bulunurlar. daha önce bilmedikleri ısıya ait  faktörleri keşfederler. Hangi suyun ısı verdiğini açıklarlar. deneyde kullanılan suyun gıda boyası ile renklendirilmesi detaylandırmadır. Deney sonucunda maddele ısı alışverişinde sıcak olanın ısısını verdiği üzerine değerlendirme yapılır.
Eğilimler:
Çocuklar etkinlik süresince  iletişim kurarlar.Birbirlerini dinlemeyi öğrenirler . Farklı görüşlere saygı duymayı,eleştirel düşünmeyi ve hoşgörüyü öğrenirler.İşbirliği yaparak paylaşma davranışları da boya ve film kağıdı kullanarak gelişmektedir.

NOTLAR
Bu etkinlik ısı alışverişi konusunu öğretmenin bilmesini ve hedeflenen kelime dağarcığını kullanarak öğrencileri ile beraber deneyimlemesini gerektirmektedir. Aşağıdaki kaynak bu anlamda yardımcı kaynak olarak öğretmen tarafından kullanılabilir.

GÖRSELLER VE VİDEO


         https://drive.google.com/file/d/1Vn4JZcu3SNyrmbzPHgOFW9ALwmnU50xc/view?usp=sharing



04150019028
Beyza Nur Aygül
Okul Öncesi Öğretmenliği-Normal-A

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÇORBA İÇELİM Mİ?

Final Ödevi - Mıknatıslı Oltalar