Final Ödevi _ MADDE ISI ALIŞVERİŞİ
ETKİNLİK BAŞLIĞI
Maddde Isı Alışverişi
ETKİNLİK TANIMI
Bu etkinlikte madde ısı alışveriş
sürecinin nasıl ilerlediğinin anlaşılabilmesini sağlayan süreçleri inceleyeceğiz.
Bu süreçlerde öğrenciler maddelerin ısı seviyesini ölçerken hem nitel hem de
nicel yöntemleri kullanarak düzen duygusu, konstransyon, koordinasyon ve
bağımsızlık duygusu gibi birçok bilişsel, duygusal ve psikomotor süreçleri
deneyimleyecek.
MATERYALLER
Termometre
İki adet cam bardak
Renklendirici
Sıcak su elde edebilmek için ısıtıcı
Film kağıdı formatında plastik
kart
YAŞ
Etkinliğin uygunabileceği yaş aralığı belirlenir.
4-5 +
TAHMİNİ SÜRE
1 saat
SUNUM
Etkinlik sürecinde izlenecek adımlar esnek olarak
belirlenir. Bu katı bir planlama süreci olmamalıdır.
·
Çocuğu sunuma davet edin. Sıcak ve soğuk suyun
farklarını ölçebileceği materyali sorun.
·
Çocuğa, “Termometre sıcaklığın kaç derece
olduğunu kontrol etmek için kullanılabilir.” denir. Ve çocukla birlikte
termometre üzerinde yazan değer okunur.
·
Çocuğa, ısı değişimini gözlemleyebilmemiz için sıcak
suyun içerisine renklendici eklemesi söylenir. Çocuğun karıştırma işlemini tamamlaması
beklenir.
·
Çocuğa ”Şimdi iki bardak arasındaki birleşmeyi
gözlemlemeni istiyorum.” denir.
·
Film kağıdı soğuk suyun üzerine kapatılır ve
ters çevrilir. Daha sonra bardakların üst kısmı birleşecek şekilde sıcak suyun
üzerine soğuk su konulur.
·
Bu süreçte su dökülebilir. Ama bir miktar su
kaybı deneyinize engel olmayacaktır.
·
Film kağıdı çekilmeden önce çocuğa “gözlem için
hazır olması ve sıcak suyun mu soğuk suya karışacağını yoksa soğuk suyun mu
sıcak suya karışacağına dikkat etmeleri” söylenir.
·
Ve aradan film şeridi çekilerek karışım
gözlemlenir ve çocuklara ısıları tekrar kontrol ettirilir.
·
Çocuk, bilim defterine veya kağıda önceki ve
sonraki ısı derecelerini ve madde ısı alışverişlerinde
ısısını verenin sıcak su olduğunu kaydedebilir.
Dökülen suları temizlemek için sünger kullanın. Bardakları yerlerine yerleştirin.
KELİME DAĞARCIĞI
Termometre, Isı, Sıcaklık,
İLGİ NOKTALARI
Renkli
ve sıcak suyun soğuk suyun içine karışması
HATA KONTROLÜ
Termometreden okunan derecelerin doğruluğu ve kayıt
sırasında aynı değerlerin yazılıyor oluşu.
FARKLI GÖZLEMLER ve UZANTILAR
Farklı renklerle ve farklı
maddelerle ısı alışveriş süreci tekrar gözlemlenebilir.
Çocuklarının soğuk olan bir
nesneyi ellerinde ısıtmaları veya sıcak olan bir nesneyle ellerini ısıtmaları
olabilir(Tehlikeli seviyelerde olmamasına dikkat edilmelidir).
ÖĞRENCİLERLE SORGULAMA VE DİYALOG İÇİN OLANAKLAR
Çok
sıcak bir şeyin ısısını düşürmek için ne yaparız?
Çok
soğuk bir şeyin ısısını yükseltmek için ne yaparız?
Sizce ısısını diğer maddeye
geçiren hangisi olacak?
Arkadaşınızın eli soğuk olduğunda
ve siz el ele tutuştuğunuzda ellerinizin ısısı nasıl olacaktır?
Siz mi onun elini ısıtmış
olursunuz o mu sizin elinizi soğutmuş olur?
Bir
şeyi ısıtmak mı yoksa soğutmak mı daha uzun sürer?
DOKÜMANTASYON / BİLİM
İÇİN FİKİRLER DEFTERİ
Çocukların deney defterlerine akıllarında kalanı
resmetmeleri istenir.
SÜREÇLERİN TESPİTİ
Genel Süreçler:
Matematikleştirme sürecinde kaç damla renklendici
konulduğunu sayar sıvı ısısını birbiriyle karşılaştırır, hangi bardağa
daha az hangi bardağa daha çok sıvı konulduğunu gözlemler. Yükselen su arasında
ısı bağlantısı kurar,aradaki filmi çekmeden öngörüde(tahminde) bulunur
hipotez oluşturur, deney sonucunda bir takım öğrenmeler sonucunda çıkarımlarda
bulunur.
Matematik Süreçleri: Çocuklar kaç tane bardak
kullandıklarını sayarlar.Her çocuğa bir bardak gelecek şekilde çocukların
bardakları masalarına almaları istenebilir. Çocuklar ayrıca kaç damla
renklendirici kullandıklarını da sayarlar. Deney sonunda bardağın içerisinde renkli
suyun nereye kadar yükseldiğini gözlem yoluyla ölçerek işaretleme yaparlar. Kendi
bardakları ve arkadaşlarının bardaklarında ki suyun ne kadar yükseldiğini
karşılaştırma yaparlar. Neden farklılıklar olduğu üzerine konuşurlar.
Fen ve Teknoloji Süreçleri:
Çocuklar etkinliğe ilgi ve merak gösterir, soru sorar
ve sorulara cevap vererek etkileşim içinde bulunurlar. daha önce bilmedikleri ısıya
ait faktörleri keşfederler. Hangi suyun ısı verdiğini açıklarlar. deneyde
kullanılan suyun gıda boyası ile renklendirilmesi detaylandırmadır. Deney
sonucunda maddele ısı alışverişinde sıcak olanın ısısını verdiği üzerine
değerlendirme yapılır.
Eğilimler:
Çocuklar etkinlik süresince iletişim
kurarlar.Birbirlerini dinlemeyi öğrenirler . Farklı görüşlere saygı
duymayı,eleştirel düşünmeyi ve hoşgörüyü öğrenirler.İşbirliği yaparak paylaşma
davranışları da boya ve film kağıdı kullanarak gelişmektedir.
NOTLAR
Bu etkinlik ısı alışverişi
konusunu öğretmenin bilmesini ve hedeflenen kelime dağarcığını kullanarak
öğrencileri ile beraber deneyimlemesini gerektirmektedir. Aşağıdaki kaynak bu
anlamda yardımcı kaynak olarak öğretmen tarafından kullanılabilir.
GÖRSELLER VE VİDEO
https://drive.google.com/file/d/1Vn4JZcu3SNyrmbzPHgOFW9ALwmnU50xc/view?usp=sharing
04150019028
Beyza Nur Aygül
Okul Öncesi Öğretmenliği-Normal-A
Yorumlar
Yorum Gönder