Final Ödevi - Mıknatıslı Oltalar


ETKİNLİK BAŞLIĞI

Mıknatıslı Oltalar

ETKİNLİK TANIMI

Bu etkinlikte mıknatısların bazı maddeleri ve birbirlerini çektiklerinin anlaşılabilmesini ve bir mıknatısı ipe bağlayarak hangi maddeleri çektiğini inceleyeceğiz. Bu süreçlerde öğrenciler mıknatısın çektiği maddeleri incelerken konsantrasyon, koordinasyon ve bağımsızlık duygusu gibi birçok bilişsel, duygusal ve psikomotor süreçleri deneyimleyecek.

MATERYALLER
  • mıknatıs parçaları
  • ataş ve çeşitli maddelerden yapılmış nesneler
  • ip
  • çubuk
  • kontrol listeleri

YAŞ

4-5 +

TAHMİNİ SÜRE
               
1 saat

SUNUM

·         Çocuğu sunuma davet edin.
·         Çocuklardan masada olan malzemelerle neler yapılabileceğini tahmin etmeleri istenir.
·         Çocuklara daha önce hiç balık tutanları izleyip izlemedikleri sorulur.
·         Olta ile balık tutmanın deniz, göl, çay, akarsu vb. kıyısında yapılabileceği açıklanır.
·         Ağ ile balık tutmanın ise bir kayık veya bir balıkçı gemisi ile olduğu ve genelde ağ ile pek çok balık yakalandığı çocuklara açıklanır.
·         Çubuk, ip ve mıknatıs ile bir olta oluşturulur.
·         Çocuklara masada bulunan maddelerin resimlerinin olduğu kontrol listeleri verilir.
·         Mıknatısın çektiği maddelerin karşısına tik çekmediği maddelerin karşısına ise çarpı işareti koymaları istenir.
·         Daha sonra bu oltayla çeşitli maddelere mıknatıs yaklaştırılır.
·         Çocukların mıknatısın hangi maddeleri çektiği hakkında gözlem yapmasına fırsat verilir.
·         Çocuklara kâğıt ve boyalar verilir. Çocuklar renkli balıklar oluştururlar. Balıklar kesilerek çıkarılır ve arkalarına ataş yapıştırılır.
·         Balık yakalama oyununa geçilir.
·         Çocuklar balık yakalarken mıknatısın hangi seviyelerde çekim gücünün azaldığı ya da arttığı konusunda incelemeler yapmaları sağlanır.


KELİME DAĞARCIĞI

Mıknatıs, demir, ağ, balık, olta

İLGİ NOKTALARI

Mıknatısların hangi tür maddeleri çektiği

HATA KONTROLÜ

Kontrol listelerindeki işaretlemeler

FARKLI GÖZLEMLER ve UZANTILAR

  • Farklı çözümler kullanın, kendi mıknatısınızı oluşturmaya çalışın.
  • Çocukları sınıfta bulunan başka maddeleri mıknatısın çekip çekmediğini tespit etmelerini teşvik edin.

ÖĞRENCİLERLE SORGULAMA VE DİYALOG İÇİN OLANAKLAR
  • Biraz önce yaptığımız etkinlikte ne tür materyaller vardı?
  • Etkinliğin hangi kısmında zorlandın?
  • Mıknatıs ne tür maddeleri çekti?
  • Sınıftaki hangi maddeleri kullanarak mıknatısın çekmesi sağlandı?
  • Çevremizde ne tür maddeler mıknatıstan yapılıyor olabilir?


DOKÜMANTASYON / BİLİM İÇİN FİKİRLER DEFTERİ

Mıknatısın çektiği maddeler hakkında bir sayfa hazırlayın ve sonuçlarını belgeleyin.

SÜREÇLERİN TESPİTİ

Genel Süreçler:
  • Mıknatısın hangi maddeleri çektiğini nedenleriyle savunurken 'argüman oluşturma',
  • Mıknatısın çektiği maddeleri incelerken 'gözlem',
  • Başka hangi maddelerden mıknatıs oluşturulabileceğini düşünüp fikirlerini açıklarken 'hipotez oluşturma',
  • Mıknatısın neden ataş gibi maddeleri çektiğini neden-sonuç ilişkisi kurarak açıklamak 'anlam çıkarma' süreci kullanılmıştır.

Matematik Süreçleri:
  • Mıknatısın hangi alana kadar çekim gücü olduğunu fark ederek maddeleri ona göre yerleştirirken 'yerini tespit etme',
  • Mıknatısın çektiği maddeleri mantıksal ilişkilerle ifade ederken 'açıklama' süreçlerinden yararlanılmıştır.

Fen ve Teknoloji Süreçleri:
  • Düzeneği oluşturmadan önce masada bulunan materyallerle alakalı sorular sorarken 'etkileşim',
  • Mıknatısın çekmesi için farklı maddelerin denenmesi 'keşfetme',
  • Mıknatısın ataş gibi maddeleri neden çektiği üzerinde durarak açıklaması 'açıklama',
  • Başka benzer maddeleri deneyerek düzeneğin oluşturulması ve test edilmesi sırasında 'değerlendirme',
  • Düzenek hakkında düşüncelerini sorgulaması ve fikirlerini açıklayarak sorular sorması sırasında 'soru sorma' süreçleri kullanılmıştır.

Eğilimler:
  • Merak, işbirliği, heves, hayalgücü

NOTLAR

Bu etkinlik mıknatıs konusunu öğretmenin bilmesini ve hedeflenen kelime dağarcığını kullanarak öğrencileri ile beraber deneyimlemesini gerektirmektedir. Aşağıdaki kaynak bu anlamda yardımcı kaynak olarak öğretmen tarafından kullanılabilir.


GÖRSELLER

VİDEO



F. NUR KIZILBUGA
04150019036 N/A
Okul Öncesi Öğretmenliği

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÇORBA İÇELİM Mİ?

Final Ödevi _ MADDE ISI ALIŞVERİŞİ