Uzay Gibi..
Merhaba;
Bugün de dâhil olmak üzere yaklaşık 12 hafta boyunca, henüz
ilk defa katıldığım “okul öncesinde teknoloji” adlı dersten bana kalanları burada paylaşacağım.
19.02.19 tarihinde işlenen ilk
dersin içeriğiyle başlamak istiyorum. Açıkçası dersten önce bu ders ile ilgili
ön yargılarım çok da iç açıcı değildi. Farklı bölümdeki bir öğretim üyesinin
okul öncesine yönelik ders işlemeyeceğini, yoğun ve unutulması muhtemel teorik bilgilerle
yoğunlaştırılmış bir ders olacağını düşünmüştüm. Derste içerikle ilgili klasik
bilgi almaktansa daha çok güncel bir içerik oluşturma çalışması söz
konusuydu. Bu durumun teknolojiyle
ilgili herhangi bir bilgi eksikliğimi sınıfta tamamlayabilme fırsatı sunduğunu
düşünüyorum.
Teknolojiye ya bağımlı ya da
düşman oluyoruz. İki seçeneğin de sonuçları istenmedik sonuçlar sunuyor bize. Oysa
yaşamımızda doğru konumlandırdığımız da ekonomik ilkesinin de desteklediği gibi
az zaman da verimliliği yüksek, kaliteli iş ve davranış gerçekleştirmiş oluruz.
Aslında kısaca yaşamımızı yüksek oranda kolaylaştırmış oluyoruz. Tabi bu sırada
kendimizi teknolojinin yeterliliğine inandırıp bununla yetinmeyen, kendi
potansiyelimizi yok saymayan bir bakış açısı kullanmalıyız. Vaktinde bir oda
büyüklüğünde tasarlanan bilgisayarları kabul görmeyip geliştiren şimdiyse
akıllı telefonlarımızı tasarlayan düşünceler gibi. Şimdiler de var olan eğitim
anlayışı ise bireylerin yenilikçi, geliştirici, sosyal yaşamı ileri seviyelere taşıyacak
düşüncelerle yetişmesini esas almaktadır. Yani yaşama adapte olmuş, insanlığın
yaşamını kolaylaştıracak, bilmeyi isteyen, çözüm üretebilen toplumları hedefliyoruz.
![]() |
(kaynak) |
Böyle bir eğitim için de “STEM” yaklaşımını örnek alıyoruz. STEM, science(fen), technology(teknoloji), engineering(mühendislik) ve mathematics(matematik) kavramlarının baş harfleriyle temsil edilmektedir. Örneklendirmek gerekirse arkadaşlarımla derste tartıştığımız gibi uzay bilimini ele alabiliriz.
![]() |
(kaynak) |
Mesela; yaşadığımız evrenle ve evrendeki diğer
gezegenlerle ve galaksilerle ilgili duyulan merak, Dünya dışında yaşayan farklı
varlıklarının olup olmadığıyla ilgili duyulan merak ve çeşitli yaşamsal sorunlarımıza(tükenen
kaynaklar vb.) başka gezegenlerde çözüm bulma arayışı fen bilimini ilgilendiren
bir bölüm olduğunu düşünüyorum. Bütün bu soruları cevaplamak için yapılacak
keşif araçlarının fikri ve sistemsel tasarımlar ise teknolojiyle oluşturulmakta
ve tüm bu fikirlerin ve tasarımların makineleşip, kullanılabilir konuma getirilmesi
mühendislikle gerçekleştirilmektedir. Ayrıca bu araçların kullanımının
ergonomik ve işlevsel oluşmasını sağlayan gerekli hesaplamalar da matematiğin
kullanımıyla gerçekleşmektedir. Tabi ki daha birçok ayrıntı söz konusu fakat bu
örneğin kavramla ilgili şematik bir algı oluşturduğunu düşünüyorum.
Bu yaklaşım her bireyin günlük hayatına endeksleyip
günlük yaşantısında karşılaşacağı sorunlarda çözüm odaklı ve problem çözme
becerisine sahip, soru sorup-araştıran toplumların oluşması hedeflenerek
kullanılmaktadır. Ve eğer bir eğitimci iseniz bu konuda yön verip, destek olacağınız bir çok birey var.
Dersten bana kalanları anlattım. Fakat buraya daha ayrıntılı anlatılan bir videoda bırakıyorum. Bu arada her birey kendi potansiyeliyle tanışıp geleceğe
yön verecek adımlar atmalıdır.
Umutlu kalmak dileğiyle...
Beyza Nur Aygül
04150019028
Okul Öncesi Öğretmenliği
04150019028
Okul Öncesi Öğretmenliği
Tespit ettiğin ve üzerine odaklandığın noktalar insanı düşündürmeye sevk ediyor.Ayrıca dersten beklentilerimiz aynı.Hepimiz için verimli bir ders olmasını diliyorum.
YanıtlaSilHÜLYA ÇEVİK
Görüşlerin için teşekkür ederim. Başarılar diliyorum :)
Sil