Çılgın renklerle...



    Madem STEM anlattık bu hafta da bir örnekle bahsettiklerimizi taçlandıralım isterim. deneyin yapılışı aşağıda anlatılmış olup analizi de deney sonunda anlatılacaktır.

Bilim Deneyindeki Malzemeler
  • kabartma tozu (1 su bardağı)
  • gıda boyası
  • sirke
  • küçük plastik bardaklar
  • sirke için sıkma şişesi
  • reaksiyon içeren kap





Öğretmenin görevleri:

6 adet şeffaf plastik bardak kullanılır.
Bardaklar bir tepsiye yerleştirilir.
Bardaklara 1 çorba kaşığı kabartma tozu konulur.
Kabın ortasına 4 damla gıda boyası eklenir.
Gıda boyasının üstüne 2 çorba kaşığı kabartma tozu konulur.
Karıştırma işlemi gerçekleştirilir.
İnce uçlu bir şişeye sirke doldurulur.



Çocukların yapacağı aşamalar:

Çocukların sirkeyi kabartma tozuna damlatması sağlanır.
Böylece tepkime başlar.
Renkler tahmin edilir.
Sonra bir rengin diğerlerinden daha hızlı kabarcıklanması sağlanır.
Ayrıca tüm renkleri aynı anda köpürtmeye de çalışılır.
Bu, reaksiyonlar için ne kadar sirke gerektiğini tahmin etmek harika bir pratik olacaktır.
Daha sonra renkler birbirlerine karışır ve renk cümbüşü oluşur.



Sonuç olarak; sirkeye tepki veren kabartma tozu eklendikçe, karışımın daha fazla püskürmesine neden olup olmayacağını görmek için çocuklar biraz daha kabartma tozu ekleyebilirler.

KAZANIMLAR:
Nesne/durum/olaya dikkatini verir.
Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur.
Nesne ya da varlıkları gözlemler.
Neden-sonuç ilişkisi kurar.
Dili iletişim amacıyla kullanır.
Dinledikleri/izlediklerinin anlamını kavrar.
Dinledikleri/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder.
Görsel materyalleri okur.
Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar.
Kendini yaratıcı yollarla ifade eder.
Bir olay ya da durumla ilgili olarak başkalarının duygularını açıklar.
Bir işi ya da görevi başarmak için kendini güdüler.

Bu deneyi MFT süreçleriyle açıklamadan önce bu süreç örneklerini size maddelerle sunmak istiyorum.
  1. Matematikleştirme: Gerçek hayat problemlerinden matematik problemleri geliştirme süreci
  2. Bağlantı kurma: Bir STEM alanı bilgisiyle diğer STEM alanı bilgisi ya da öğrenme ortamı arasında ilişki kurma
  3. Argüman Geliştirme: MFT alanlarından birinde elde edilen bilgiyi savunmak
  4. Gözlem: Bilgi edinebilmek için ele alınan olgu ya da olayın gözetlenip incelenmesi
  5. Hipotez oluşturma: Deney yoluyla test edilebilir bir öneri sunmak
  6. Çıkarım yapma: Gözlemlenen olay ya da durumla ilgili örüntüleri tespit ederek sebep sonuç ya da kanıt temelli anlam çıkarma
  7. Öngörü Yapma: Gözlemler ve daha önceki bilgi ve tecrübeler ışığında rasyonel öngörüler oluşturma
Bizim deneyimize dönecek olursak öncelikle matematiksel süreçlerden bahsedelim;
Renk sayısı ve bardak sayısı belirlenip denkleştirilirken sayma sürecinden, deneyde yeterli miktarda malzemeleri buluşturmak için ölçme sürecinden ve tepkimeye giren malzemenin köpürme yüksekliğine ve taşma miktarına ulaşmak için de yine ölçme sürecinden faydalanılacaktır.

Fen ve teknoloji süreçlerinden bahsedecek olursak; malzemelerin bir araya gelerek oluşturdukları tepkimede etkileşim süreci, deney esnasında malzemeleri oranlı olarak azaltarak ya da çıkararak deney üzerindeki etkisini gözlemlemede keşfetme süreci ve gözlemlerin sebep sonucunu açıklamak için de açıklama ve detaylandırma süreçleri etkili olmuştur.



Tekrar görüşmek üzere hoşça kalın.
Beyza Nur Aygül
NÖ/04150019028

Yorumlar

  1. Kimyasal tepkimeyi basitleştirerek anlatmış olmanızı çok beğendim. Eminim çocuklar için oluşan yeni renkleri keşfetmek, bardaklardaki kabarmayı izlemek heyecan verici ve eğlenceli bir deneyim olacaktır. İlham verdiniz teşekkür ediyorum.
    Emine Bozkurt

    YanıtlaSil
  2. Rengarenk, merak uyandırıcı ve bilgi verici bir etkinlik olmuş. Tebrik ederim :)
    Rümeysa Nur GÜVEN

    YanıtlaSil
  3. Çocukların dünyası gibi rengarenk bir etkinlik olmuş:).Mutlaka kullanacağım etkinliklerden biri olacak.Emeğinize sağlık

    Hacer Geyikli

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÇORBA İÇELİM Mİ?

Final Ödevi - Mıknatıslı Oltalar

Final Ödevi _ MADDE ISI ALIŞVERİŞİ