TORNAVİDADAN MIKNATIS YAPMAK

TORNAVİDADAN MIKNATIS YAPMAK
Ana STEM Konusu: Fizik

MATERYALLER
  • pil
  • tornavida
  • yapıştırıcı bant
  • kablo
  • demir çiviler

YAŞ: 48-60 AY

DOĞRUDAN AMAÇLAR: Tornavidadan mıknatıs yapmak.

DOLAYLI AMAÇLAR: İşbirliği, merak duygusu, sorumluluk alma.

SUNUM:
  • Öğretmen: "Çocuklar vidalar yere döküldü nasıl toplayacağımı bilmiyorum." diyerek öğrencilerin dikkatini çeker.
  • Çocukların fikirlerini arkadaşları ile paylaşmasına fırsat verilir.
  • Öğretmen malzemeleri çocukların önüne dizer ve bu malzemeleri incelemelerine rehberlik eder.
  • Öğretmen çocuklara bu malzemelerle neler yapılabileceğini sorar.
  • Çocukların cevapları doğrultusunda tartışma ortamı oluşturulur.
  • Daha sonra deney yapımı için çocuklar masa başına toplanır.
  • Kablo tornavidaya sarılır ve iki ucu pile bant yardımıyla +ve- kutuplarına yapıştırılır.
  • Daha sonra yere dökülen vidalar yapılan bu mıknatısla çekilip çekilmediği denenir.
  • Çocuklara deney sonucunun nasıl olduğu, yaptığımız  düzeneğin neden çivileri çektiği ve deneyin neye benzediği sorulur.
  • Çocukların düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşmalarına fırsat verilir.



KELİME DAĞARCIĞI: Elektrik, vida, kablo, demir, mıknatıs.

İLGİ NOKTALARI: Tornavidanın hangi durumlarda mıknatıs olabileceği ve mıknatısın hangi maddeleri çektiği üzerinde durulur.

FARKLI GÖZLEMLER: Farklı hangi maddeleri kullanarak mıknatıs oluşturulabileceği hakkında tartışılır. İdeal fikirler denenerek sonuca ulaşılabilir.

UZANTILAR: Çocuklar öğretmen rehberliğinde kendi mıknatıslarını oluşturabilirler.

ÇOCUKLARLA TARTIŞMA: Mıknatısın hangi maddeleri çektiği gözlemlenir ve bu gözlemden yola çıkılarak çevremizde bulunan başka hangi maddeleri çekebileceği konusunda tartışma başlatılır. Mıknatıs için hangi alternatif hangi maddelerin kullanılabileceğini çocukların sorgulaması sağlanır.

HEDEFLENEN SÜREÇLER

Genel Süreçler:
  • Tornavidanın nasıl mıknatıs haline geldiğini nedenleriyle savunurken 'argüman oluşturma',
  • Düzeneği oluştururken aynı zamanda incelerken 'gözlem',
  • Başka hangi maddelerden mıknatıs oluşturulabileceğini düşünüp fikirlerini açıklarken 'hipotez oluşturma',
  • Tornavidadan oluşan mıknatısın neden vidaları çektiğini neden-sonuç ilişkisi kurarak açıklamak 'anlam çıkarma' süreci kullanılmıştır.
Matematiksel Süreçler:
  • Mıknatısın hangi alana kadar çekim gücü olduğunu fark ederek vidaları ona göre yerleştirirken 'yerini tespit etme',
  • Tornavidadan mıknatıs oluşumunu mantıksal ilişkilerle ifade ederken 'açıklama' süreçlerinden yararlanılmıştır.
Fen ve Teknoloji Süreçleri;
  • Düzeneği oluşturmadan önce masada bulunan materyallerle alakalı sorular sorarken 'etkileşim',
  • İlk defa mıknatıs yaparken farklı maddeleri denenmesi 'keşfetme',
  • Mıknatısın vidaları neden çektiği üzerinde durarak açıklaması 'açıklama',
  • Başka benzer maddeleri deneyerek düzeneğin oluşturulması ve test edilmesi sırasında 'değerlendirme',
  • Düzenek hakkında düşüncelerini sorgulaması ve fikirlerini açıklayarak sorular sorması sırasında 'soru sorma' süreçleri kullanılmıştır.

STEM SÜRECİNDE DEĞERLENDİRME
  • Fotoğraf Çekme: Düzenek oluşturma aşamasında çocukların fotoğraflarını çekilir. Etkinliğin aşamalarını sıralayarak değerlendirme yapılabilir.
  • Çocukların Konuşmalar: Etkinlik sürecinde çocuklara açık uçlu sorular sorularak fikirlerini arkadaşlarıyla paylaşmalarına fırsat verilir. Çocukların cevapları ve değerlnedirmeleri kayıt altına alınır ve not edilir.
  • Dokümantasyon Panosu: Etkinlik boyunca çekilen fotoğraflar ve çocukların verdikleri cevaplar belirli bir sıraya göre dizilerek pano oluşturulur. Çocukların görebileceği şekilde asılır.

Nur Kızılbuga
04150019036-N/A
Okul Öncesi Öğretmenliği

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÇORBA İÇELİM Mİ?

Final Ödevi - Mıknatıslı Oltalar

Final Ödevi _ MADDE ISI ALIŞVERİŞİ